maandag 10 juni 2013

Hoe maak je een succes van telefonische acquisitie?

In dit blog de 7 belangrijkste tips. Lees het en probeer het eens zelf. Werkt het? Laat het dan weten. Ook als je zelf een goede tip hebt, zet hem onderaan dit artikel in de reacties dan maken we hier samen een verzameling handige tips voor telefonische acquisitie!


1. Smile before you dial.
Het werkt echt. Mensen merken dat aan de andere kant. Telefonische acquisitie met een lach blijkt vele malen meer succes te hebben dan mensen met een serieuze of neutrale boodschap. Wanneer je een gesprek vrolijk en positief ingaat, gaat de andere kant daar in mee. Ook humor blijkt (mits gedoseerd) een goede manier van verkopen te zijn.


2. Luister.
Een van de redenen waarom veel mensen slecht zijn in telefonische acquisitie is omdat ze niet kunnen luisteren. Ze stellen een vraag en verwachten een bepaald antwoord. Zelfs bij een ander antwoord, gaat de beller gewoon door met zijn verhaal. Zo werkt het niet. Bellen is persoonlijk contact. Elk gesprek is verschillend en niet vooraf in te schatten. Je zult moeten luisteren om te merken wat de ontvanger wil en of jij aan deze wens kunt voldoen.


3. Denk in percentages.
Laat je niet uit het veld slaan door mensen die niet geïnteresseerd zijn. Als je bij 10% succes wilt hebben moet je jezelf dus door negen telefoontjes heen werken waarbij geen interesse zal zijn. Het hoort erbij. Telefonische acquisitie is hard werken voor goed resultaat.


4. Leer een belscript uit je hoofd, maar gebruik hem niet!
Een belscript geeft je een doel. Je weet welke boodschap je over wilt brengen. Door zonder belscript te bellen, maak je van de telefoontjes die je pleegt echte gesprekken. Dit zal door de andere kant zeer gewaardeerd worden.



5. Ga voor de afspraak, niet voor de inhoud.
Zorg dat je duidelijk maakt dat je belt voor het maken van een afspraak. Ga niet te diep in op de producten/diensten die je wilt verkopen. Aan de telefoon hebben mensen toch niet voldoende tijd om je hele verhaal aan te horen. Zorg dat je langs mag komen en vertel daar je verhaal.


6. Leer van anderen.
Wat vind je zelf vervelend of boeiend aan een telefoongesprek? Als je goed wilt zijn in verkoop is het belangrijk dat je vertrouwen hebt in jezelf. Bezoek ook eens andere websites met handige tips.


7. Ga het doen!
Ervaar. Telefonische acquisitie kun je nooit echt leren uit de theorie, filmpjes op Youtube of rollenspellen. Je kunt de basics van het belscript onder de knie krijgen en bewust worden van een glimlach in een gesprek maar daarmee houd het op.


Echte telefonische acquisitie leer je simpelweg door te doen. Begin dan ook nooit bij de meest interessante prospects. Begin gewoon bovenaan je lijst en werk naar beneden. Als je bij nummer 10 een eerste positieve gesprek gehad hebt waarbij interesse is getoond kijk dan eens wat je hierin anders deed dan in voorgaande gesprekken en evalueer jezelf. Ervaring is de belangrijkste leerschool van telefonische acquisitie. Je moet het gewoon doen! Probeer het eens!


Safility BV is in Nederland onafhankelijk intermediair & supplier van Internet Communicatie Software. Vanaf ultimo november 2013 komt dit ook beschikbaar in het Nederlands. Meer weten? Klik hier om de gratis software te downloaden. Probeer deze software gedurende 7 dagen uit zonder enige verplichting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten