vrijdag 20 december 2013

Zo kom je straks hoog in de Google Local Carousel



Je ziet het ongetwijfeld regelmatig voorbij komen in screenshots van internationale zoekopdrachten: de Google Local Carousel. Een nieuwe manier van presenteren. Interessant, maar wat bepaalt nu hoe je straks wordt gepositioneerd?

De carrousel is de nieuwe manier van Google om vergelijkbare resultaten overzichtelijk te presenteren. Naast een visuele wijziging is het ook een update waarmee de Knowledge Graph een prominentere rol krijgt. De zoekende partij wordt niet alleen getrakteerd op de restaurants in een bepaalde stad, maar krijgt direct een indruk van de locatie, kenmerken en reviews van anderen. Wanneer het bedrijf de techniek in Nederland gaat uitrollen is nog niet duidelijk.

Voor nu zullen we het moeten doen met een beperkt aantal Nederlandse voorbeelden en de lessen die we kunnen trekken uit de buitenlandse ervaringen. De wijziging is een ingrijpende. Eerste onderzoeken laten zien dat de carrousel een goede doorklik-ratio bij gebruikers kent met mogelijk de bijbehorende invloeden op conversie en omzet. Eerdere artikelen spreken met name over de kwaliteit en hoeveelheid reviews als bepalend voor het toebedeeld krijgen van een prominente plaats.

Sergiu Draganus deed onlangs uitgebreid onderzoek naar het mechanisme achter deze innovatie. In zijn zoektocht analyseerde hij veertien lokale zoekopdrachten verspreid over branches en vanuit verschillende steden. Hij keek hierbij naar de zogenaamde impliciete zoekopdrachten: zoekwoorden zonder expliciete plaatsbepaling. Alle zevenduizend in een carousel aangetroffen bedrijven werden nader bekeken en gelinkt aan gerelateerde pagina’s, Google Plus, profielpagina’s, reviews en onder andere de volgende factoren:

• +1’s op de URL
• +1’s op de Google Plus bedrijfspagina
• Google Plus reviews
• Citaten
• Beoordelings-score op Google Plus
• Zoekwoord in de titel
• Zoekwoord in de URL
• Locatie in de titel
• Locatie in de URL
• Vermelding NAW als tekst
• Google authorship
• Google publishership
• Gestructureerde data

Resultaten
Onderstaand overzicht toont de correlaties tussen goed presterende websites en de genoemde factoren. Niet geheel verrassend beschouwt Google de eigen factoren als meest belangrijk. Het aantal +1’s op het eigen profiel en de URL, maar ook het aantal reviews en de score correleren sterk. Met name de signalen vanuit sociale media lijken de verkregen positie te beïnvloeden. Begrijpelijk: de online gedragingen kunnen direct worden gelinkt aan interesses, branches, locatie en interactie met anderen; het baseren van resultaten op autoriteit voorkomt manipulatie en de werkelijk lokale signalen bepalen de uiteindelijke positie en succes.



Hoe kom ik dus hoger in de carrousel?

• Voeg de bedrijfsgegevens toe aan Google Maps
• Investeer in de aanwezigheid op Google Plus
• Voeg Google’s +1-knoppen toe aan je website
• Zorg voor lokale reviews
• Werk aan het aantal citaties: de vermelding van bedrijfsgegevens door kwalitatieve bronnen.
• Pas de contentstrategie aan op je lokale doelstellingen. Spits toe op branche en locatie.

Het optimaliseren op de lokale aanwezigheid wordt steeds belangrijker. Wil je meer weten over Google Local en inzicht krijgen in bepalende factoren? Houd dan ‘The 2013 Local Search Ranking Factors’ in de gaten.

Bron: Yoshi Tuk - Ecommerce

Safility BV is in Nederland onafhankelijk intermediair & supplier van Internet Communicatie Software. Binnenkort komt deze hightech software ook beschikbaar in het Engels en later in 2014 in het Nederlands. Meer weten over de nu beschikbare Internet Communicatie Software modules? Bekijk de demovideo en klik hier om de gratis software te downloaden. Probeer deze software gedurende 7 dagen uit zonder enige verplichting.

Wil je nu direct meer informatie? Stuur dan een mail naar safility@gmail.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten