maandag 27 mei 2013

Wat is viraal marketing?



Virale Marketing is een marketing techniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk of dienst te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een 'virale epidemie'. Het lijkt op mond-tot-mond reclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden.

Een viral marketing campagne heeft personificatie in zich. Zonder dit gegeven is iets niet ‘viral’. Dus de naam van de gebruiker moet er in terug te vinden zijn. Het moet persoonlijk zijn. Er moeten daarnaast mogelijkheden zijn tot doorsturen en response, zodat deze gegevens opgeslagen kunnen worden in een database door organisaties die viral marketing inzetten. Onder viral marketing vallen filmpjes/video’s, foto’s, e-mail, games en websites.

De definitie van viral marketing door de consument is door de tijd heen veranderd van de ‘send-to-a-friend’ e-mail feature naar associaties met de zojuist beschreven viral movies die rondzwerven op Internet.

Maar viral marketing zijn dus niet alleen video’s waar veel mensen viral marketing van kennen. Bij ´viral movies´ gaat het er om dat de gebruiker beloofd wordt dat hij of zij iets te zien krijgt wat zij nog nooit eerder hebben gezien en daardoor moet lachen, verbazen etc. Viral movies zijn pas in de laatste jaren door de opkomst van snel Internet geïntroduceerd. De video’s zijn grappig, verbazingwekkend, bruikbaar of gewoon inspirerend genoeg om door te sturen en te delen met anderen.

Door viral marketing moet een ‘buzz’ gecreëerd worden wat inhoudt dat mensen moeten gaan praten over jouw website. Het moet opvallen, leuk en vernieuwend zijn. Een soort van verbazing.

De essentie van viral marketing is het delen van amusement met anderen. Als we gaan kijken naar de psychologische achtergrond hiervan, wordt duidelijk dat consumenten dergelijke virals met elkaar delen uit het oogpunt om het verlangen te hebben ergens bij te horen, om relaties op te bouwen en te onderhouden.

Media deskundige Douglas Rushkoff stelt dat mensen niet met elkaar ‘trouwen’ om virals uit te wisselen, maar virals uitwisselen om met elkaar te ‘trouwen’.

Het gaat er om dat je als marketeer een viral bedenkt die mensen de mogelijkheid geeft om nieuwe netwerken op te bouwen of bestaande te onderhouden. De feiten benadrukken dit, omdat 9 van de 10 mensen die Internet gebruiken dingen met anderen delen door e-mail. 25% doet dit dagelijks en 63% doet dit op wekelijkse basis.

Voorbeeld van viraal marketing via video. Misschien al gezien deze video van Adobe? Zo niet, neem even 2 minuten, gegarandeerd lachen!


De beste viraal video's van 2012:


Vragen over Viral Marketing en het businessmodel? Stuur een mail naar safility@gmail.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten