vrijdag 6 september 2013

Welkom in de nieuwe wereld

Ik schreef er al eerder over. Het internet zit in zijn pubertijd.
De digitale revolutie is een term die u wellicht al eens ergens heeft gehoord, misschien heeft u er al eens iets over gelezen, maar wat is het en wat betekent dit voor uw organisatie? Helaas zijn nog te weinig organisaties zich bewust van de digitalisering van de maatschappij en het ontstaan van deze nieuwe wereld.
Er wordt nog teveel ingezet op ouderwetse methodes van reclame- en marketing en een website nemen we toch alleen maar als online visitekaartje? We sturen soms nog jongeren een winkelcentrum in met flyers die bijna altijd direct worden weggegooid, maar toch geeft het veel organisaties een idee dat je zo toch echt meer naamsbekendheid creëert.

Stugge ouderwetse reclame- en mediabureaus die niet willen omschakelen houden dit soort fabels in stand, maar ondertussen opereren chirurgen in Nederland met internetbrillen van Google en zijn mobiele applicaties (ook wel APPS genoemd) nog het enige wat rest van de grote bedrijven die decennialang zijn meegegaan. Bedrijven die niet omschakelen naar ‘de nieuwe wereld’ gaan bij bosjes failliet en bedrijven die hier wel in investeren schrikken van de hoeveelheid werk en innovatie die erbij komt kijken. De digitale revolutie is echter nog maar net begonnen en zoals gezegd: 'zit in zijn pubertijd'. We staan pas aan het begin van dit nieuwe tijdperk, maar hoe gaat u hierop inspelen?

In deze blog gaan we het hebben over ‘de nieuwe wereld’. Een wereld van digitalisering die is ingetreden en we zitten nog maar aan het begin. Het heeft totaal geen zin om de kop in het zand te steken en op de oude voet verder te gaan, want bijna iedereen heeft een Smartphone of tablet tegenwoordig. De groei van tablets is nog groter dan die van smartphones! Maar zodra het 4G net is uitgerold zal het aantal smartphones weer verder groeien. Een website bezoeker bezoekt uw website niet meer alleen met een PC, maar ook mobiel en/of met tablet en is bovendien zeer kritisch. Een lezer leest meer boeken digitaal via een e-Reader dan op papier en het aantal online winkelverkopen neemt met de dag alleen maar toe, terwijl onze vertrouwde winkelketens met moeite overeind blijven staan.

Dagelijks benader en adviseer ik ondernemingen over deze ‘nieuwe wereld’ en hoe zij met hun bedrijf in kunnen spelen op deze ontwikkelingen. Het verbaast mij echter dat veel ondernemingen nog niet echt hebben nagedacht over wat ‘de nieuwe wereld’ voor de eigen ondernemingen inhoud en het is shockend te moeten horen dat sommige ondernemers een website slechts zien als; ‘online visitekaartje’. In het dagelijkse internetgeweld sneuvelen juist heel veel ondernemingen, omdat ze gewoonweg niet meegaan met de tijd, dit veelal omdat ze nog blijven hangen bij de verouderde strategieën van reclamebureaus, die niks uithalen bij de slimme consument van tegenwoordig. Tel daarbij de recessie op en een onderneming is op een rampkoers.

Ondernemers die wel bereid zijn in de nieuwe wereld te willen investeren gaan vaak niet verder dan een Google Adwords campagne en wat zoekmachine optimalisatie en ze willen graag een mobiele applicatie (APP) met hierbij de achterliggende illusie dat ze de massa hiermee wel zullen bereiken. Daar sta je dan met je applicatie tussen de miljoenen andere applicaties, maar wat kunnen we ermee?
Het probleem van de nieuwe wereld is dat er een ‘ik wil’ cultuur is ontstaan rondom APPS, waarbij veel ondernemers een eigen mobiele applicatie willen, maar eigenlijk niet heel goed weten waarom. Als ik een simpele vraag stel aan deze groep ondernemers, namelijk; ‘waarom ze een APP willen?’, dan komt daar vaak als enige antwoord op ‘omdat iedere onderneming dit heeft’. Overigens wil ik hier als kanttekening aan toevoegen dat het zeer kwalijk is dat veel ondernemers worden geadviseerd door schijnbare internetexperts om maar vooral APPS te bouwen, want vaak is dit in een situatie gewoonweg totaal overbodig!

Veel zaken in de nieuwe wereld zijn dan ook nog een groot abracadabra en de ondernemers die erin willen investeren weten eigenlijk nog onvoldoende van de hoed en de rand en laten zich meer door hype, dan logica sturen. Waar het namelijk echt om gaat in de nieuwe wereld is het geheel. Het geheel moet kloppen en de middelen en de innovaties die u hierbij inzet. Bedrijven die om de juiste redenen durven te innoveren en hier goede strategieën bij aan durven te gaan zullen namelijk wel overeind blijven in het online geweld, ongeacht de huidige recessie.

Zou ik het verkeerd hebben? Waarom lukte het ons recentelijk nog (tijdens de recessie) een geheel nieuw platform voor Internet Communicatie Technologie te realiseren? Mijn advies is dan ook voor iedere ondernemer die de nieuwe wereld serieus neemt, nu te schakelen voordat het te laat is en laat u vooral door meerdere partijen adviseren. De nieuwe wereld staat nu nog in de beginfase (pubertijd), maar schakelt sneller dan ooit!

De conclusie is dan ook: laat u niet leiden door de hype en menigte, maar wees u wel zeer bewust van de veranderingen. Handel vooral met uw gezonde ondernemersverstand en kies de juiste sparringspartner voor uw eigen digitale revolutie. Rol daarnaast alleen innovaties en strategieën uit die er echt toe doen. Doe dit vooral niet te hardlopend, maar kies voor de juiste momenten. Lanceer alleen een mobiele applicatie als deze er ook echt toe doet en niet omdat u snel geld wilt verdienen of snel naamsbekendheid wilt verwerven. Laat u ook eens adviseren over een mobiele website ten opzichte van een mobiele applicatie, want niet alles is geschikt als applicatie. Zorg ook voor een gedegen plan van aanpak en een perfecte aansluitende strategie. Als u dit in acht neemt, zult u succes hebben in de nieuwe wereld.

Vond je deze blog leuk, waardevol of interessant? Deel het dan gerust met je 'vrienden' en relaties!

Lees ook:
- Het internet zit in zijn pubertijd
- 12 voordelen en mogelijkheden van video conference
- Wanneer wordt online marketing ook omarmd door de Marketing Manager?
- De marketer van de toekomst is een ' techy'
- Direct impact maken met Affiliate Marketing.
- 91% van de B2B marketeers gebruikt social media voor content marketing
- Wat is viraal marketing?
- Wat is Affliate Marketing?
- Drie manieren om met videomarketing te beginnen
- 4 manieren om geld te verdienen met het geven van webinars

Safility BV is in Nederland onafhankelijk intermediair & supplier van Streamlife Internet Communicatie Software. Vanaf ultimo november 2013 komt dit ook beschikbaar in het Nederlands. Meer weten? Klik hier om de gratis software te downloaden. Probeer deze software gedurende 7 dagen uit zonder enige verplichting.

Meer weten? Stuur een mail naar safility@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten