dinsdag 17 september 2013

Wat is dropshipping?

Eerder onderzoek toonde aan dat dropshipping een logistieke methode was met potentie. Hoewel het absolute aantal bedrijven dat hier gebruik van maakt daalde doen zij dit wel voor een steeds groter deel van de collectie. Wat zijn de mogelijkheden van dropshipping en hoe zet je het succesvol in?

Dropshipping is de methode waarbij een online retailer geen eigen voorraad in beheer heeft. In plaats daarvan levert, zonder dat de consument daar iets van merkt, een derde partij direct aan de klant. Belangrijk voordeel van deze bedrijfsvoering is dat er in veel mindere mate kapitaal benodigd is. Inkopen worden pas gedaan op het moment dat de klant daadwerkelijk een order heeft geplaatst.

Kenmerken van dropshipping zijn:
•Vereenvoudigde fulfillment: Verpakken, transport, retourenmanagement en voorraadbeheer zijn uitbesteed aan een ervaren organisatie.
•Lage kosten: Het bewust uitbesteden van voorraadbeheer betekent ook lagere vaste lasten. Er kan al gestart worden met laptop en kantoor aan huis.
•Brede collectie: Doordat er vooraf niet ingekocht hoeft te worden kan de collectie eenvoudig en kosteloos worden uitgebreid. Wanneer de leverancier nieuwe producten toevoegt kunnen deze direct worden opgenomen in de collectie.
•Schaalbaarheid: Groei van de organisatie betekent niet automatisch een explosieve stijging van de kosten. Hoewel zaken als klantenservice meer mankracht vereisen na de groei blijven veel kosten relatief laag.


Het flexibele karakter van dropshipping komt uiteraard tegen een prijs.
•Kleinere marges: De concurrentie in deze markt is vaak moordend. De relatief lage kosten zorgen dat nieuwkomers de strijd vooral aan zullen gaan op basis van prijs. Consumenten vergelijken al deze winkeliers en kiezen voor de meest gunstige prijs. Concurreren op prijs betekent vaak dat met een kleine marge genoegen moet worden genomen.
•Voorraadbeheer: Een relatie met meerdere leveranciers vraagt om een goed beeld van de voorraad bij deze partijen. Een naadloze aansluiting van deze verschillende systemen middels een API is vereist.
•Transport: Klanten bestellen in verschillende productcategorieĆ«n en indirect bij verschillende leveranciers. Verzendkosten kunnen hierdoor ongewenst hoog uitvallen.


Dropshipping succesvol inzetten
De voor en nadelen tegen elkaar wegstrepend levert je mogelijk het antwoord op de vraag of dropshipping geschikt is voor jouw organisatie. Wordt gekozen voor deze methode houd dan rekening met de volgende kritische succesfactoren.
•Toegevoegde waarde: Het succes van een organisatie gebaseerd op dropshipping hangt af van de toegevoegde waarde voor de klant. Concurrenten staan de trappelen om het stokje snel weer van je over te nemen. Zorg daarom dat je niet alleen wederverkoper bent maar ook een bron van informatie en advies.
•Marketing en SEO: Terwijl leveranciers zich focussen op het logistieke traject en fulfillment kun jij je richten op dat waar je goed in bent: Zorgen voor verkeer en de daaropvolgende verkopen. De eerste maanden dienen in het teken te staan van het delen van je verhaal. Vertel de buitenwereld over je toegevoegde waarde en reden van bestaan.
•Specialisatie: Het aanboren van een specifieke doelgroep gaat niet ten kosten van verkopen. Integendeel. Voorzie je in een bepaalde behoefte dan zijn consumenten bereid daarvoor te betalen. Specialisatie maakt het makkelijker jezelf te onderscheiden van anderen en marketing optimaal in te zetten.
•Service: Service van hoog niveau is vandaag de dag cruciaal. Wat de prijs ook is die je hebt gerekend, tevreden klanten vormen de ideale marketingstrategie. Klanten zetten sociale media in voor mond-tot-mondreclame en vertellen het voort. Service is een van de belangrijkste bouwstenen voor een succesvolle organisatie en vormen uiteindelijk het voordeel ten opzichte van de concurrent.

Lees ook:
- - Meer weten over dropshipping en hoe te starten?.
- Hoe kom ik in contact met Nederlandse Dropshipping leveranciers?
- De nieuwe revolutionaire manier van online shopping via de smartphone App
- Wat is viraal marketing?

Safility BV is in Nederland onafhankelijk intermediair & supplier van Internet Communicatie Software. Vanaf ultimo november 2013 komt deze hightech software ook beschikbaar in de Nederlandse en Engelse taal. Meer weten? Klik hier om de gratis software te downloaden. Probeer deze software gedurende 7 dagen uit zonder enige verplichting.

Meer weten? Stuur een mail naar safility@gmail.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten