dinsdag 28 januari 2014

10 tips voor zakelijk twitter gebruik

Dus je bedrijf heeft een Twitteraccount… en nu? Een van de fouten die veel bedrijven (helaas nog steeds) maken op Twitter is dat ze een account hebben, aanwezig zijn, een aantal zelfpromotende tweets de wereld in hebben geholpen en vervolgens hun vermoeden bevestigd krijgen; ik heb niets aan Twitter. De tweets hebben niet voor meer klanten of traffic naar de website gezorgd, kortom: Twitter gebruiken voor je bedrijf is waardeloos.

FOUT! Wie met zijn of haar bedrijf op Twitter vertegenwoordigd wil zijn moet eerst beginnen met luisteren naar andere Twitteraars. De kracht van Twitter (en social media) zit ‘m er met name in dat je vooral niet te veel over jezelf moet praten en jezelf moet promoten, maar juist dat je anderen zo veel mogelijk (positief) over je bedrijf laat praten om zo je bedrijf te promoten.



Toch nog een foto van een aantrekkelijke man in dit blog weten te plaatsen…

Twitter kan je bedrijf (mede) op de kaart zetten, maar alleen maar zenden helpt je niet verder. Daarom is het verstandig om eerst na te denken wat je wilt bereiken en waarom én hoe je Twitter daar voor in wilt zetten.

10 tips voor zakelijk Twitter gebruik:

1. Luisteren.
Zoals hierboven al vermeld. Begin eens met luisteren. Luisteren naar je online en offline omgeving. Waarmee kan jij je onderscheiden? Luister naar je doelgroep zowel online als offline. Zie wanneer ze online zijn, is dit ‘s ochtends, ‘s middag’s of ‘s avonds? Een nachtclub heeft er minder aan om op maandag ochtend de tweets er uit te sturen dan een kantooromgeving. Luister naar de behoefte van je doelgroep.

2. Marktonderzoek.
Bevindt je doelgroep zich eigenlijk wel op Twitter? Hoe is je concurrentie vertegenwoordigd? Kun jij je onderscheidend genoeg in het landschap mengen? Wees hierbij vooral niet bang om je doelgroep te vragen waar behoefte aan is! Zo krijg je inzicht in wat belangrijk is voor je online publiek, wat hun beslissingen beinvloedt en hoe ze over je concurrentie denken.

3. Strategie.
Toen je ooit met je bedrijf begon had je ongetwijfeld een doelstelling en een strategie om deze doelstelling te realiseren. Voor zakelijk gebruik van Twitter geldt precies hetzelfde. Zorg ervoor dat je een strategie hebt waarin je in ieder geval ‘the basics’ verwerkt. Wie is je doelgroep, wat is je doelstelling, wat voor content en hoe vaak wil je gaan posten om beide te bereiken en hoe ga je het allemaal bijhouden? Voor een Twitter strategie is dit toch wel ‘the bare-minimum’.

4. Content.
Wat ga je vertellen? Zorg dat het relevant is (eigen content doet het altijd beter dan die van een ander) en waak ervoor dat je niet alleen maar aan het zenden bent. Ook ontvangen, reageren en niet bang zijn om jezelf in een discussie te mengen! Voorbeelden van content die het altijd goed doen? Zelfgeschreven blogs, vakgerelateerde artikelen, zelfgeschoten foto’s en filmpjes en uiteraard (promotie)acties. En zoals eerder al vermeld, hou er rekening mee dat je juist anderen over je wilt laten praten. Dit kan al simpel door bijvoorbeeld tijdens het posten van een blog te vragen om reacties.

5. Offline media.
Wat doet een tip over offline media tussen online social media zul je je afvragen? Nou, het is verstandig om je online aanwezigheid ook via je offline uitingen te promoten. Een aantal voorbeelden: Een horecabedrijf kan op een menu kaart vragen om reacties/foto’s/ervaringen op Twitter achter te laten aan de hand van een specifieke hashtag
Een kledingwinkel kan op de winkeltasjes, kassabonnen en passpiegels een boodschap achter laten om foto’s van de outfit te showen via Twitter en een vooraf afgesproken hashtag.
Een drukkerij kan bij de levering van het drukwerk een sticker op de doos plakken waar je vraagt om de (hopelijk goede) ervaring op Twitter te delen. Uiteraard ook vergezeld van een hashtag

Mogelijkheden genoeg om je Twitterprofiel te promoten die helaas te vaak onbenut blijven.

6. Actualiteit.
Wees niet bang om op de actualiteit in te springen. Zijn er opmerkelijke items in het nieuws geweest? Misschien kun je hier als bedrijf iets mee? Hema heeft tijdens de afgelopen winter slim ingesprongen op de ’11-stedentochtkoorts’ door hun softijs te promoten met ’15 cm ijs’ . Hou ook de trending topics in de gaten! Twitter is namelijk ook een leuk medium, en bij uitstek geschikt om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien.

7. Verder zoeken dan je neus lang is.
Nu kun je natuurlijk zelfgecreëerde content plaatsen en talloze foto’s en filmpjes uploaden, maar dat alleen brengt je er niet. Je zult je publiek op moeten zoeken. Dit kan op twitter.com zelf, maar het is vaak handiger om hier een ‘client’ voor te gebruiken die hier specifiek voor ingericht is, zoals Tweetdeck of Hootsuite. Deze programma’s bieden je de mogelijkheid om Twitter af te struinen op trefwoorden en zinsdelen die mogelijk interessant kunnen zijn voor je bedrijf om op te reageren. Op deze manier kun je je doelgroep dus actief benaderen!

8. Followen/Followers.
Staar je niet blind op het aantal volgers dat je hebt. Uiteraard wil iedereen het liefst zes miljoen volgers, maar de realiteit laat zien dat dit voor de meeste bedrijven niet haalbaar is. Waar je beter op kunt focussen is dat je de followers die je hebt goed kunt beinvloeden en dat zij hun eigen netwerk namens jou weer beinvloeden. Kwaliteit boven kwantiteit.
Volgers kopen kan iedereen. Maar wanneer ga je iemand terugvolgen? Simpel gesteld: wanneer er baat bij is. Als je toevallig een keer een tweet eruit stuurt als slijterij over de nieuwe flessen advocaat, en je wordt spontaan gevolgd door een advocatenkantoor is het uiteraard totaal niet relevant om deze account terug te volgen.

9. Meten is weten.
Er zijn veel tools beschikbaar voor Twitter om je resultaten te meten. Twee van mijn favorieten zijn Klout en Crowdbooster. Deze tools geven snel inzicht in het aantal volgers, aantal bereikte personen, welke tweets het meeste effect hebben gehad, op welke tijden je het best kunt Tweeten, wie je belangrijkste beinvloeders zijn en welke personen jij het meest beinvloedt. Dit geeft duidelijk aan of en hoe je je doelstellingen of werkwijze moet bijschaven.

10. Eendagsvliegen.
Wie kent ‘m niet: Disco Tex & Sex-o-lettes met Get Dancing uit 1975. De veertiende positie hebben ze weten te bereiken. Maar wat we nu nog van ze kennen? Hetzelfde geldt voor Twitter, ga niet enthousiast aan de slag om vervolgens de week er na vanwege tijdsgebrek er maar mee op te houden. Vooraf vaststellen hoeveel tijd je ervoor per dag vrijmaakt en hou je daar dan ook aan. Dit hoeven geen uren te zijn, hier kun je makkelijk in minuten denken als het maar vast staat. En doorzetten, na je eerste tweet is het nog hard doorwerken en het wordt niet vanzelf een succes tenzij je @onetweettony bent.

Met deze 10 tips zou je een heel eind de goede kant op moeten gaan.

Bron: auteur Presley Roozenburg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten